Konference „Senzorika aneb má to smysl“ je zaměřena na komplexní téma senzorické integrace, senzorických vad a dyspraxie. Je určena nejen pro zdravotníky, jako jsou dětské fyzioterapeuti, ergoterapeuti a praktičtí lékaři, ale také pro speciální pedagogy, vychovatele, trenéry, pohybové specialisty, vedoucí dětských skupin a další odborníky, kteří se věnují práci s dětmi a jejich rozvoji.
Hlavní témata konference:
Konference poskytne účastníkům nejen teoretické znalosti, ale také praktické nástroje pro práci s dětmi se senzorickými obtížemi. Diskuze a sdílení informací nabídnou příležitost k výměně zkušeností a rozšíření metodických postupů napříč různými obory. Tato akce je jedinečnou příležitostí k prohloubení znalostí o tom, jak efektivně podpořit zdravý vývoj dětí a přispět ke zlepšení kvality jejich života.
Pracujete s dětmi a dává Vám to smysl? Chcete se dozvědět nejnovější informace napříč obory? Hledáte inspiraci pro vaši každodenní práci? Přidejte se k nám v říjnu v našich milovaných Beskydech.
Součástí registračního poplatku je:
V ceně společenského večeru je:
Máte zájem o vstupenky na konferenci?
Vyplňte formulář níže, kontaktujeme vás, až spustíme prodej nové vlny vstupenek.
Nabízíme možnost koupit si registraci na konferenci Dítě v pohybu s galavečerem. Vstup na galavečer nelze zakoupit samostatně.
Po uhrazení registračního poplatku na konferenci (včetně účasti na galavečeru), vám na e-mailovou adresu (uvedenou při objednávce) doručíme vstupenku s QR kódem, kterým se prokážete u vstupu na konferenci a na galavečer.
Certifikát o účasti na konferenci a souhrn prezentací vám zašleme pouze v elektronické podobě po skončení konference.
Registrací na konferenci (a galavečer) souhlasíte s pořizováním audiozáznamů, videozáznamů a fotodokumentace během celé akce. Budou pořízeny pouze za účelem propagace konference Dítě v pohybu a Fyzio Beskyd a zveřejněny na webových stránkách, sociálních sítích, v mediích či dalších prezentačních materiálech.
V případě, že se nebudete moci konference zúčastnit, bude postupováno v souladu se všeobecnými obchodními podmínkami a storno podmínkami. Věnujte, prosím, pozornost jejich přečtení.
Připravujeme prekonferenční semináře, které se budou konat 1.10. 2025 v odpoledních hodinách taktéž v prostorách hotelu Soláň.
Na tyto semináře se budou kupovat vstupenky zvlášť, a budou určené pouze účasníkům konference.
Nyní máme potvrzeny semináře:
Další semináře jsou v přípravě.
Jakmile spustíme prodej těchto seminářů, všem účasníkům konference dáme vědět.
Kapacita bude omezená.
Zohledněte tedy případnou účast při rezervaci ubytování.
Zveme Vás na jedinečnou odbornou konferenci zaměřenou na senzoriku a senzorické zpracování! Připojte se k nám a prohlubte své znalosti v této oblasti, která je klíčová pro práci s dětmi. Společně se budeme věnovat tématům, která Vám pomohou lépe pochopit a podpořit smyslový vývoj dětí, ať už pracujete jako lékař, fyzioterapeut, ergoterapeut, logoped, speciální pedagog apod.
Konference je určena všem, kteří chtějí dát své práci smysl a podpořit děti v jejich individuálním rozvoji. Těšit se můžete na inspirativní přednášky a cenné příležitosti k výměně zkušeností s odborníky z různých oborů.
Program bude postupně doplňován. Témata přednášek a jejich anotace naleznete níže.
- fyzioterapeut, zakladatel Fyzio Beskyd s.r.o., Frýdek-Místek
- odborný asistent výuky studentů fyzioterapie OSU a UP v Olomouci
- pracuje s dětmi napříč věkovým spektrem od miminek až po adolescenty
Co se děje v těle dítěte, když svět působí jako příliš hlučný, příliš světlý nebo příliš těsný? Jak se projevuje porucha senzorického zpracování v každodenním pohybu a jak ji rozlišit od běžné variability vývoje?
Přednáška nabídne hlubší vhled do raného vývoje senzoriky u dětí s atypickým neurologickým profilem. Zaměříme se na klíčové momenty, kdy se fyzioterapeut může stát prvním, kdo rozpozná „nesedící mozaiku“ smyslového vnímání. Ukážeme si, jak může přetrvávající Moro reflex ovlivnit motorický i emocionální projev dítěte, jak rozpoznat známky dráždivosti a co nám tyto signály říkají o neurovývoji.
Přijďte načerpat konkrétní nástroje, kazuistiky i inspiraci pro citlivější práci s dětmi, které vnímají svět jinak – intenzivněji, chaotičtěji, někdy až bolestivě.
-Ergoterapeutka a certifikovaná terapeutka senzorické integrace
-Pracuji v rehabilitačním centru Arpida a centru Balanc v Českých Budějovicích s dětskými klienty s různým typem znevýhodnění a specifických potřeb
-Člen výboru asociace senzorické integrace
-Lektor vzdělávacích programů pro psychology a speciální pedagogy v oblasti senzorické integrace
Terapie senzorické integrace je přístup využívaný v rehabilitaci nejen u dětských klientů. Jde o metodu, která vznikla na základě dlouholetých výzkumů provedených ergoterapeutkou a psycholožkou Dr. Jean Ayres. Tento přístup je postaven na pevných teoretických základech a obsahuje přesně popsané komplexní vyšetření a intervenci. I přesto, je často zaměňován s dalšími senzorickými přístupy. Cílem této prezentace je přiblížit, jak pracuje terapeut metodou senzorické integrace podle Dr. Ayres a jak tuto terapii rozeznat od dalších senzorických přístupů.
- Dětská ergoterapeutka
- Ergoterapii vystudovala na ZČU v Plzni (2013)
- Od roku 2014 - ergoterapeutka ve FN Motol v ambulantním i lůžkovém provozu pro dětskou část nemocnice
- Od roku 2025 – ergoterapeutka v NZZ FyzioRK
- Člen České asociace ergoterapeutů (ČAE)
- Člen České asociace dětských Bobath terapeutů (ČADBT)
Rozvoj intenzivní medicíny s sebou nese zvýšení počtů přeživších a s tím jde ruku v ruce starost o to, jak vypadá pacient, který je zachráněn z bezprostředního ohrožení života, a v jakém stavu intenzivní lůžko opouští. Rehabilitace se stala nedílnou součástí péče o tyto pacienty.
V přednášce se podíváme na to, jak probíhá rehabilitace na dětském ARO. Jakou úlohu má v péči o pacienta ergoterapeut a jaké metody v terapii využívá.
Součástí prezentace jsou kazuistiky s fotografiemi a videoukázkami.
- vystudovala Střední pedagogickou školu v Přerově a následně absolvovala Univerzitu Palackého Olomouc v oborech speciální pedagogika a aplikovaná tělesná výchova
- speciální pedagog ve Speciální škole Nový Jičín a zakladatelka poradny Krok za krokem se zaměřením na speciálně pedagogické poradenství
- pedagožka na VOŠ Prigo v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika
- lektor ve společnosti v V lavici
- ve volném čase se věnuje skupinovým lekcím v AS Fitness Nový Jičín
Každé čtvrté dítě v Česku ještě loni dostalo odklad povinné školní docházky. Co všechno ovlivňuje školní zralost a jak zajistit, aby byl přechod do školy co nejhladší? Přednáška se zaměří na klíčové oblasti, které jsou pro úspěšný start ve škole důležité, a nabídne praktické tipy, jak je u dětí rozvíjet. Budeme se věnovat nejčastějším problémům před vstupem do školy, základním dovednostem, které by měl předškolák zvládnout, i tomu, jak řešit případné nedostatky a na co se zaměřit při práci s dětmi, které čeká významný životní krok s nástupem do školních lavic. Probereme také možné důsledky nepřipravenosti na školní povinnou docházku a jak těmto dětem pomoci, aby do školy nastoupily s jistotou a bez zbytečného stresu.
Mgr. Veronika Kovalová
- vystudovaná speciální pedagožka se zaměřením na surdopedii a logopedii
- sociální pracovnice pracující s rodinami s dětmi do 18 let, v nichž má rodič nebo dítě sluchové, případně kombinované postižení, z nichž jedno je sluchové
- pracuje v Sociálně aktivizačních službách Centra pro dětský sluch Tamtam o.p.s.
Mgr. Alena Fabíková
- vystudovaná speciální pedagožka se zaměřením na děti raného a předškolního věku
- sociální pracovnice - poradkyně rané péče pracující s dětmi se sluchovým a kombinovaným postižením ve věku od narození do 7 let v Centru pro dětský sluch Tamtam, o.p.s.
Společně se zaměříme na vývoj sluchové percepce, jeho důležité milníky a včasné rozpoznání potenciálních vad sluchu. Podíváme se na možnosti spolupráce s dalšími odborníky a způsoby efektivního dorovnávání deficitů vzniklých jako důsledek sluchové ztráty.
- fyzioterapeutka ve FN Motol, postupně na Klinice RHB a TVL (část pro dospělé), od 2012 na dětské části
- akademický pracovník 2.LF UK při FNM, kde vyučuje fyzioterapeuty, mediky, zahraniční mediky a lékaře v rámci předatestační přípravy
- asistent pro výuku v kurzech Vojtovy reflexní lokomoce, školí koncept DNS v České republice i po světě, vyučuje v uceleném kurzu Diagnostika a terapie skolióz- interdisciplinární přístup
- člen UNIFY a mezinárodní organizace pro léčbu skolióz (SOSORT).
Senzorika a motorika představují pilíře vývoje dítěte, které jsou úzce propojené se smyslovým vnímáním a posturálním vývojem. Smyslový vývoj začíná již v prenatálním období a pokračuje intenzivně po narození, kdy dítě prostřednictvím senzorických podnětů poznává okolní svět a získává základní pohybové dovednosti. Klíčové období pro rozvoj senzoriky je prvních několik let života dítěte, kdy se propojují smyslové vjemy s motorickými dovednostmi a kognitivním vývojem.
Nedostatečná senzorická stimulace nebo její narušení může vést k odchylkám ve smyslovém a motorickém vývoji, což se může projevit například problémy s držením těla, sníženou stabilitou, obtížemi v koordinaci nebo opožděním hrubé a jemné motoriky. Tyto následky často vedou ke vzniku posturálních dysbalancí, které mohou ovlivnit správný růst a motorický vývoj dítěte.
Snaha o pochopení vztahů mezi senzorikou, motorikou a posturálními funkcemi je zásadní nejen pro prevenci, ale také pro včasnou diagnostiku a intervenci zejména u dětí. Každý smysl (hmat, chuť, čich, sluch, zrak) poskytuje dítěti informace o okolním prostředí a pomáhá mu porozumět fyzickému světu a sociálním interakcím. Senzorický vývoj dětí je základem jejich poznávání světa a představuje důležitou součást jejich celkového růstu a učení se.
- autorka projektu Poznáváme autismus, který podporuje rodiče dětí s autismem, pedagogy i další odborníky
- jako lektorka je provádí tématy spojenými s výchovou a vzděláváním dětí na spektru; poskytuje individuální konzultace, provozuje virtuální rodičovskou skupinu, nabízí online kurzy, webináře, živé přednášky či besedy a další formy podpory
- přispěvatelka portálu Nautis (autismport.cz)
- členka projektu Osvětové besedy s názvem Bez PAStí, který podporuje vyučující a asistenty pedagoga běžných škol napříč celou Českou republikou a objasňuje vhodné metody a přístupy k autistickým dětem v rámci inkluzivního vzdělávání
- V problematice poruch autistického spektra se dlouhodobě vzdělává a přináší kombinaci nejen odborných znalostí ale také nepřenosné životní zkušenosti; jejímu synovi Jakubovi byl autismus diagnostikován před 13 lety a od té doby se tématu naplno věnuje.
Hypersenzitivita i hyposenzitivita jsou výraznou součástí symptomatiky u dětí s poruchou autistického spektra. Jsou to právě tyto obtíže, které jim mnohdy znemožňují zvládat řadu běžných činností a situací v životě a limitují je i v možnostech běžného vzdělávání. Přednáška vás uvede do problematiky smyslových potíží mezi dětmi na spektru a doporučí vhodné postupy v práci s těmito dětmi.
- Dětský ergoterapeut
- Pracuje v Dětském rehabilitačním stacionáři při Městské nemocnici Ostrava, kde se věnuje terapii dětí s motorickými, senzorickými a kognitivními obtížemi.
- Vedle toho se věnuje sdílení poznatků na sociálních sítích a spolupracuje s rodinami, které hledají způsoby, jak podpořit své děti v domácím i školním prostředí.
V této přednášce se zaměříme na to, jak cíleně podporovat senzorické zpracování pomocí konkrétních technik a aktivit. Ukážeme si, jak v praxi pracovat s dotekem, pohybem a rovnováhou a proč některé děti na určité podněty reagují odlišně. Podíváme se také na to, kdy může neefektivní senzorické zpracování vytvářet překážky a jak ovlivňuje každodenní fungování dětí – od pohybu přes soustředění až po emoční regulaci.
- Behaviorální analytičky a pedagožky
- Zakladatelky a lektorky Učení zABAvou
- Zaměřují na práci s dětmi s autismem, podporu rodin a odborníků
U dětí s PAS často nebývá hra tak spontánní a intuitivní, jak ji známe z běžného vývoje. Základem pro její rozvoj je vytvoření bezpečného vztahu, který dítě motivuje ke společné aktivitě. Pomocí jednoduchých pohybových a senzorických aktivit můžeme vytvořit prostředí, které dítěti umožní zapojit se do společného dění a postupně si začít hru užívat. Vysvětlíme si jednoduché principy, které mohou být prvním krokem k rozvoji společné hry, a tím i k dalším vývojovým dovednostem.
Mst. Michal Musil
- Ortotik – protetik - v roce 1999 se stal ortopedickým technikem
- od roku 2008 pracuje pro firmu Pohlig, která patří v německy mluvících zemích ke špičce na trhu s ortopedickými pomůckami a technikou
- Jeho dlouholeté zkušenosti z oborů biomechaniky a ortopedické techniky využívá při interdisciplinárních konzultacích a konstrukci individuálních pomůcek ve spolupráci s ortopedy, neurology, dětskými ortopedy a také fyzioterapeuty.
"Mým cílem je, maximálně využít možnosti ortopedické techniky, abychom společně dosáhli cílů, potřeb a přání Vás a Vašich dětí",říká.
Petra Moravcová
- Customer Service Pohlig Austria
- od roku 2019 pracuje v rámci péče o klienty z České republiky a Slovenska
- Jak sama říká, staví se v této pracovní pozici do role zprostředkovatele komunikace mezi klienty, resp. rodiči klientů, orto - protetiky, lékaře a fyzioterapeuty. Hlavním zájmem je, aby klient porozumněl navrhovanému ortotickému řešení. S tím také souvisí nutnost porozumění v klíčových oblastech jako biomechanika, samotná příprava a výroba pomůcky, proces předání a následná péče.
- "Má práce je pro mě výzvou, ale i posláním", dodává.
Objektivní pohled orto-protetika na senzomotorické - proprioceptivní stélky, by měl vycházet ze znalostí biomechaniky, neurofyziologie a klinických důkazů. Je pořeba umět zhodnotit možné přínosy stélek a zaroveň omezení ze stran biomechanických aspektů. Kvalitní diagnostika, mezioborová spolupráce jsou klíčem k úspěšné indikaci s cílem kvalitního a úspěšného využití senzomotorických stélek.
- ergoterapeutka v DRS při MNO p.o., Ostrava – Poruba
- Bobath Tutor
- jednatelka ČADBT
Hra je klíčovým prvkem dětského vývoje, nejinak je tomu i u dětí s těžkým kombinovaným postižením.
Ačkoliv by měla být hra vždy v souladu s věkem dítěte, omezení motorických a kognitivních funkcí výrazně ovlivňuje její podobu. U dětí s omezenou motorikou na úrovni GMFCS IV a V je proto nutné volit aktivity, které budou nejen zábavné, ale i terapeuticky přínosné a přizpůsobené jejich individuálním možnostem.
Důraz klademe především na přání a potřeby dítěte i jeho rodiny, které jsou při volbě herních aktivit určující. Zároveň je klíčová mezioborová spolupráce odborníků, kteří společně hledají způsoby, jak dětem umožnit co největší míru zapojení do hry a podpořit jejich aktivní účast na základě individuálních schopností a možností.
Přednáška se zaměří na význam hry v kontextu neuroplasticity, senzorické stimulace a podpory motorických i kognitivních funkcí. Budou představeny konkrétní terapeutické přístupy, vhodné pomůcky a technologie, které dětem umožní aktivní zapojení.
Významnou roli bude mít také rozvoj alternativní a augmentativní komunikace (AAK), která umožňuje dětem lépe se vyjadřovat a zapojit do hry. Přednáška se zaměří i na význam participace, socializace a psychického prožitku dětí při hře, která jim umožňuje zažít radost, rozvíjet vztahy a posilovat vlastní kompetence.
Mgr. Martina Papoušková
Poradkyně rané péče, metodička
Mgr. Kateřina Doskočilová
Zraková terapeutka, Poradkyně rané péče, Metodička
Jak zrak ovlivňuje vývoj pohybu dítěte v prvních měsících života
Zrak není pouze smyslem vnímání světa – je jedním z klíčových nástrojů pro orientaci a řízení pohybu už od nejútlejšího věku. V přednášce se zaměříme na propojení mezi zrakovým vnímáním a motorickým vývojem dítěte v preverbálním období. Ukážeme, jak i jemné odchylky ve zrakovém vývoji mohou ovlivnit kvalitu pohybu, orientaci v prostoru i rozvoj dalších oblastí.
Představíme principy funkčního vyšetření zraku u malých dětí a vysvětlíme, jak lze zrak posuzovat i u dětí, které ještě nemluví. Součástí přednášky bude i ukázka možností rané intervence – se zaměřením na každodenní rutiny, podporu spontánního pohybu a práci s rodinou jako klíčovým partnerem v péči o dítě.
Cílem přednášky je poskytnout nový pohled na zrak jako aktivní hybnou sílu pohybu a zdůraznit význam včasného zachycení i podpory zrakových potíží v kontextu celkového vývoje dítěte.
- dětský ortoped se specializací na léčbu dětí s neurologickým postižením pohybového aparátu
- vědecky se zabývá biomechanikou chůze a vlastnostmi spastického svalu
- přednáší na mezinárodních kongresech a věnuje se pregraduálnímu i postgraduálnímu vzdělávání studentů
- je emeritním prezidentem Evropské společnosti analýzy pohybu dětí a dospělých (ESMAC)
- nabízí odborné online konzultace
Prostorová orientace a motorická kontrola jsou výsledkem komplexní interakce mezi smyslovými vstupy a motorickými výstupy, které jsou řízeny centrálním nervovým systémem.
Senzomotorický systém zajišťuje nepřetržitou výměnu informací mezi člověkem a jeho vnějším i vnitřním světem. Efektivní pohyb vyžaduje nejen vnímání těla a prostředí, ale také tvorbu vnitřních reprezentací prostoru, založených na opakované senzoricko-motorické zkušenosti.
Tato přednáška přibližuje sensomotorický systém jako dynamické funkční propojení receptorů, nervových drah a efektorů, které umožňuje člověku orientovat se v prostoru, plánovat a realizovat pohyb – a tím být aktivní součástí svého prostředí.
Mgr. Anna Růžička Bílková
- Fyzioterapeut DL Vesna Sll Janské lázně, odborný garant ambulance fyzioterapie
- Zaměření primárně na dětské pacienty
- Hlavním cílem mé práce je individualizace terapie v kombinaci různých technik s co největším funkčním efektem
Bc. Johana Hradilová
- Ergoterapeutka DL Vesna, Sll Janské lázně
- Zaměření primárně na dětské pacienty
- Aktivní v rámci popularizace ergoterapie
Virtuální realita (VR) se stává stále častěji využívaným nástrojem v rehabilitaci. Tato přednáška představí klinické zkušenosti s nasazením VR systémů u dětských pacientů v průběhu intenzivní rehabilitační léčby. Budou diskutovány konkrétní případy, přínosy i limity této technologie, její vliv na motivaci pacienta, adherenci k terapii a subjektivní vnímání zátěže. Zaměříme se na indikace, praktické aspekty implementace do denního rehabilitačního programu a multidisciplinární spolupráci. Výsledky budou podloženy daty z praxe, kazuistikami i zpětnou vazbou pacientů i terapeutů.
Cílem je sdílení klinických zkušeností a podpora diskuse o možnostech dalšího využití moderních technologií v rehabilitaci.
V zóně pro vystavovatele můžete objevit nové zajímavé firmy a partnery.
Pokud máte zájem stát se na konferenci Dítě v pohybu naším partnerem, neváhejte nás kontaktovat a my Vám rádi poskytneme více informací o možnostech spolupráce.
Rádi bychom Vás pozvali na náš společenský večer, který proběhne 2.10. 2025 od 19:30 v místě konference.
(Nejen) večerem vás bude doprovázet, stejně jako naše předchozí ročníky, skvělý moderátor a DJ Honza Witek, který se postará o to, abyste se po celý večer dobře bavili. Připravili jsme pro vás také bohatý raut a tombolu.
Užijte si příležitost potkat se s kolegy z oboru, vyměňte si zkušenosti a navažte nové spolupráce.
Přijďte se s námi dobře pobavit, přiťuknout si výborným vínem, zatancovat si a potkat se s kolegy.
Těšíme se na Vaši účast!
Hotel Soláň : https://www.hotelsolan.cz/
Hotel Čarták https://www.hotelcartak.cz/ (6min pěšky)
Penzion U veselé lišky https://www.ubytovanisolan.cz/ (5min autem)
Penzion Lúka https://www.penzion-luka.cz/ (5min autem)