Stejně jako v úspěšném loňském ročníku, i letos se zaměříme na jednu z hlavním sfér lidského zdraví a to je pohyb. Tentokrát s podtitulem Revidovaný pohled na psychomotorický vývoj.
Jak už název napovídá, budeme se věnovat především těm nejmenším, kojencům a batolatům a pohybu v průběhu jejich vývoje. Nezapomeneme samozřejmě i na starší děti - předškoláky a školáky, protože i jejich psychomotorický vývoj stále probíhá a ještě zdaleka není ukončen. Věnovat se budeme zajímavým tématům jako jsou nejnovější poznatky neurověd, význam a vliv jednotlivých pozic na pohybový vývoj jedince a nabídneme vám pohled zrakové terapeutky, psycholožky, logopedky a speciální pedagožky.
Také se dozvíte o nejnovějších postupech u vybraných ortopedických a neurologických diagnóz. Seznámíme vás s novinkami v terapeutických přístupech a jejich racionálním využitím podepřeným nejen klinickou praxí, ale i evidence based medicine.
Pozvání i tentokrát přijali zkušené kolegyně a kolegové napříč odbornostmi, můžete se tedy těšit na zajímavou diskuzi a dostane se vám nejnovějších informací o vývoji a pohybu dítěte z mnoha různých úhlů pohledu.
Přijďte s námi bourat zažité mýty a dozvědět se něco nového.
Těšíme se na vás v říjnu v malebném podhůří našich milovaných Beskyd.
Konference proběhne v srdci Beskyd, ve 4* hotelu Freud. Plně zrekonstruovaný hotel, vyhlášený svou skvělou gastronomií , tenisovým zázemím, velkými konferenčními prostory a skvělou polohou, ze které jste za 2 hodiny na Lysé hoře.
Hotel leží v samotném centru obce, na adrese Ostravice 190 , Ostravice, 739 14 (přímo u hlavní cesty a tak jej nelze přehlédnout)
Za hotelem naleznete velké soukromé parkoviště.
Přímo naproti hotelu je vlaková stanice Ostravice. Do 20 minut jste autem na hotelu z Frýdku-Místku a do 40 minut z Ostravy.
Součástí registračního poplatku je:
V ceně společenského večeru je:
Vyplňte formulář níže a v případě, že se uvolní místo, kontaktujeme vás.
3.10. po skončení prvního dne přednášek proběhne v hlavním sále hotelu Freud cvičení s Kateřinou Pokornou, fyzioterapeutkou, spoluautorkou projektu Pohybovka, autorkou publikace Jak uchopit svět nohama a Hravé listy lišky Anežky a také cvičitelkou v Sokole, kde vede pohybové aktivity pro rodiče s dětmi a předškolní děti.
Na tomto praktickém workshopu nasbíráte inspiraci, jak propojit pohyb hrou se sofistikovanou terapii.
Vstupné je dobrovolné. Výtěžek v celé výši poputuje na spolek Achilleus.
Kapacita je omezena na 30 osob. Pro registraci se prosím přihlaste zde:
S sebou stačí mít pohodlné oblečení. Cvičební podložku Vám zapůjčíme.
Nabízíme možnost koupit si registraci na konferenci Dítě v pohybu s galavečerem. Vstup na galavečer nelze zakoupit samostatně.
Po uhrazení registračního poplatku na konferenci (včetně účasti na galavečeru), vám na e-mailovou adresu (uvedenou při objednávce) doručíme vstupenku s QR kódem, kterým se prokážete u vstupu na konferenci a na galavečer.
Certifikát o účasti na konferenci a souhrn prezentací vám zašleme pouze v elektronické podobě po skončení konference.
Registrací na konferenci (a galavečer) souhlasíte s pořizováním audiozáznamů, videozáznamů a fotodokumentace během celé akce. Budou pořízeny pouze za účelem propagace konference Dítě v pohybu a Fyzio Beskyd a zveřejněny na webových stránkách, sociálních sítích, v mediích či dalších prezentačních materiálech.
V případě, že se nebudete moci konference zúčastnit, bude postupováno v souladu se všeobecnými obchodními podmínkami a storno podmínkami. Věnujte, prosím, pozornost jejich přečtení.
Během dvou dnů konference se můžete těšit na přednášky více než 17 odborníků. Čekají vás zajímavé přednášky zkušených kolegů a kolegyň z oblasti fyzioterapie, ortopedie, psychologie, ortopedické protetiky a dalších. Diskuze tedy bude jistě zajímavá a dostane se vám nejnovějších informací o vývoji a pohybu dítěte z mnoha různých úhlů pohledu.
V zóně pro vystavovatele pak můžete objevit nové zajímavé firmy a partnery.
Program bude postupně doplňován. Témata přednášek a jejich anotace naleznete níže.
Rádi bychom vás informovali, že jako organizátoři si velmi vážíme vašeho času a účasti na konferenci Dítě v pohybu. Zároveň však chceme zdůraznit, že máme právo na změnu programu.
- dětská ortopedka se zaměřením na problematiku vrozených vývojových vad dolních končetin u dětí (PES equinovarus - PEC a vrozená dysplazie kyčelního kloubu DDH)
Prednáška sa zaoberá diagnostikou a liečbou DDH. Vysvetli, kedy je nutné pristúpiť k liečbe DDH a čo je len varianta normy. Poskytne tiež pohľad na liečbu širokým balením, ktoré je v ČR veľmi obľúbené. Zároveň poskytne informácie, ako môže prebiehať spolupráca medzi ortopedom a fyzioterapeutom, aby nedošlo k opozdeniu psychomotorickeho vývoja dieťaťa, a súčasne, aby sa dodržal protokol liečby kyčlí.
- fyzioterapeutka
- odborný garant ve fyzioterapeutické ambulanci FYZIOMED s.r.o.
- vede kurzy Fyzikální terapie pro fyzioterapeuty a lékaře
- v praxi zaměřuje na funkční problematiku pohybového aparátu, fyzikální terapii, elektrodiagnostiku a selektivní elektrostimulaci
Fyzikální terapie je součástí komplexní terapie nejen u dospělých, ale i u dětí. V některých případech tvoří léčbu doplňkovou a podpůrnou, jindy je její využití nenahraditelnou součástí terapeutického plánu. Jejím cílem je pomocí fyzikálních podnětů ovlivnit aferentní nervový systém, aktivovat autoreparační mechanismy organismu a vyvolat tak požadovanou odpověď. Abychom však dosáhli požadovaného účinku, musíme pro konkrétního malého pacienta vybrat takový druh fyzikální terapie, který nebude mít žádné nežádoucí či vedlejší účinky. Každá účinná terapie má také své kontraindikace, na které nesmíme zapomenout. V neposlední řadě si také, hlavně u dětí, musíme uvědomit, že pro řadu technik je důležitá zpětná vazba a subjektivní vnímavost pacienta.
- vedoucí rehabilitace v Dětském rehabilitačním stacionáři ,,Zvonek“ v Kladně
- vyučující na FBMI na katedře zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
Po průkazných výsledcích u dospělých pacientů se začala roboticky asistovana rehabilitace (RAR) úspěšně aplikovat i v pediatrii. Kombinace standardních postupů s inovativními terapiemi, jako je cvičení pomocí robota, se stále více ukazují nejen jako zajímavé a pro dítě motivační, ale především jako vysoce účinné. I když nejčastější indikační sférou je oblast neurologická postupně dochází k rozšiřování do dalších indikačních oblastí.
Hlavním cílem jsou reedukace chůze a reedukace funkce horních končetin. Pomocí robotické rehabilitace jsme schopni pacientům poskytovat senzorický feedback, pozitivní vliv má ve zlepšování hrubé motoriky, zkvalitňování rovnovážných schopností, umožňuje vysoké množství zpětnovazebných informací, využívá neuroplasticity nervového systému, ale také zvyšuje motivaci a úsilí dítěte při terapii. Terapeutům umožňuje dávat dopomoc pouze nezbytně nutnou, ale kvalitativně dobře kontrolovatelnou, je možné zvýšit počet opakování za časovou jednotku a v neposlední řadě zmírnit fyzickou zátěž terapeutů. Využití robotických systémů v pediatrii má své zastánce i odpůrce, klady i zápory. Je ale třeba k jejímu využívání přistupovat vždy racionálně a individuálně.
Mst. Michal Musil
- Ortotik – protetik - v roce 1999 se stal ortopedickým technikem
- od roku 2008 pracuje pro firmu Pohlig, která patří v německy mluvících zemích ke špičce na trhu s ortopedickými pomůckami a technikou
- Jeho dlouholeté zkušenosti z oborů biomechaniky a ortopedické techniky využívá při interdisciplinárních konzultacích a konstrukci individuálních pomůcek ve spolupráci s ortopedy, neurology, dětskými ortopedy a také fyzioterapeuty.
"Mým cílem je, maximálně využít možnosti ortopedické techniky, abychom společně dosáhli cílů, potřeb a přání Vás a Vašich dětí",říká.
Petra Moravcová
- Customer Service Pohlig Austria
- od roku 2019 pracuje v rámci péče o klienty z České republiky a Slovenska
- Jak sama říká, staví se v této pracovní pozici do role zprostředkovatele komunikace mezi klienty, resp. rodiči klientů, orto - protetiky, lékaře a fyzioterapeuty. Hlavním zájmem je, aby klient porozumněl navrhovanému ortotickému řešení. S tím také souvisí nutnost porozumění v klíčových oblastech jako biomechanika, samotná příprava a výroba pomůcky, proces předání a následná péče.
- "Má práce je pro mě výzvou, ale i posláním", dodává.
připravuje se
- logopedka s celostním a respektujícím přístupem
- autorka projektu a online kongresů Vývoj řeči v souvislostech
Vývoj řeči je úzce provázaný s motorickým vývojem. Pojďme se společně podívat na důležité mezníky a souvislosti. Co je dobré vědět o vývoji řeči? Kdy vyhledat logopeda? Jak se může krásně doplňovat práce logopeda, fyzioterapeuta a dalších odborníků?
- pracoval deset let jako rehabilitační lékař v Olomoucké Fakultní nemocnici. Na podzim 2020 nastoupil do dětské léčebny Vesna u Jánských lázní, kde působí dosud
- elektroakupunkturu začal u pacientů s těžkými poruchami hybnosti používat v roce 2016, touto metodou jich odléčil více než 700
- o elektroakupunktuře přednáší, věnuje se výuce akupunktury a elektroakupunktury pro lékaře. -je vědeckým sekretářem České lékařské akupunkturistické společnosti JEP
- v minulém roce vedl tým vědců Univerzity Palackého v Olomouci, kteří zvítězili v soutěži Transfera technology day 2023 s inovativními jehlami pro aplikace elektroakupunktury
Elektroakupunktura je vhodným léčebným nástrojem v terapii nervových lézí. Ovlivňuje jak centrální tak periferní parézy, lze jí využít také v terapii nejmenších dětí. V současné době lze pozorovat viditelný efekt na motoriku už po první aplikaci u 30% poranění periferních nervů a 60% centrálních poruch hybnosti. V přednášce budou vysvětleny základní principy elektroakupunktury, možnosti terapie s konkrétními klinickými příklady.
Mgr. Alena Perlínová
- psycholožka ve Speciálně pedagogické centrum NAUTIS Praha
- věnuje se posuzování aktuálních rozumových schopností klientů tak, aby byli zařazováni do adekvátních vzdělávacích zařízení dle odpovídajících obsahů a metod s využitím vhodně nastavených podpůrných opatření
- provádí screeningovou diagnostika PAS (poruchy autistického spektra).
- přednášková a publikační činnost v rámci Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků pro NAUTIS.
Mgr. Marcela Žížalová Jarolímová
- speciální pedagog ve Speciálně pedagogické centrum NAUTIS Praha
- realizuje speciálně pedagogickou diagnostiku dětem a žákům s poruchou autistického spektra, nastavuje konkrétní podpůrná opatření pro školy
- certifikovaný Bobath logoped, externě spolupracuji s rehabilitační klinikou ASTRA v Praze, kde se věnuji řečové terapii s využitím forem alternativní a augmentativní komunikace
- je lektorem kurzů zaměřených na problematiku vzdělávání dětí a žáků s poruchu autistického spektra a rozvoj komunikačních dovedností alternativním a augmentativním způsobem
Psychický vývoj je nedílnou součástí dětského vývoje, vyplývají z něj sociální kompetence každého jedince. Při práci s dětmi je dobré si připomínat psycho-socio-emoční vývoj v jednotlivých fázích vývoje. Snadněji tak pochopíme jejich chování a můžeme rozlišit, co je ještě běžné a co naopak spadá mimo normu. U dětí, kde vývoj neprobíhá běžným způsobem je důležitá úzká spolupráce s rodiči, poskytnutí odborné pomoci a především respektování individuálních rozdílů ve vývoji. „Ne vždy najdeme přímou cestou k cíli, ale znalostí terénu a společnými silami dojdeme k cíli snadněji “.
- vystudovala střední pedagogickou školu a následně vysokou školu na Fakultě zdravotnických studií, obor Fyzioterapie
- největší posun ve vzdělání ji přinesl kurz Vojtovy reflexní lokomoce se zaměřením na děti a kurz DNS v Centru pohybové medicíny prof. Koláře
- je spoluautorka projektu Pohybovka a autorka publikace Jak uchopit svět nohama a Hravé listy lišky Anežky
- ve svém volném čase působí jako cvičitelka v Sokole, kde vede pohybové aktivity pro rodiče s dětmi a předškolní děti
- získané zkušenosti z oborů fyzioterapie i pedagogiky se vzájemně propojují a v praxi čerpá z obou oblastí
- spolupracuje s projektem Se Sokolem do života
Vyslovíme nahlas otázky, které se nejspíš každému fyzioterapeutovi občas honí hlavou. Je terapie dostatečně zábavná? Působíme stále terapeuticky, nebo si už jen hrajeme? Není to ztráta času pro nás i pro rodinu? Další vystavený poukaz i když vím, že se tímto přístupem nikam neposouváme? Představíme si nápady, jak můžeme obohatit klasickou terapii u dětí s funkční poruchou. V rámci přednášky budeme pracovat s pojmy motivace, pohyb a děti, spolupráce pediatr – rodina – fyzioterapeut. Ukážeme si nápady, jak upravovat přístup k dítěti v průběhu celého roku a jak využívat pohyb jako hru, která má stále pravidla terapie.
- klinický zrakový terapeut
- vedoucí ambulance zrakové terapie Očního centra VIDUM Opava
- organizátorka seminářů pro zrakové terapeuty, ortoptisty a optometristy usilující o komplexní pohled na vidění člověka
- absolventka kurzu zrakové terapie a neurorehabilitace u profesora W.C. Maplese a dr. Brendy Montecalvo
Pohled na zrak a kvalitu vidění je v České republice dlouhodobě omezován na hodnocení zrakové ostrosti. Zahraniční zkušenosti a praxe nám však ukazují, že vliv na celkový vývoj dítěte, propojení zraku s hrubou a jemnou motorikou těla, orientací a rychlostí reakcí v prostoru, je mnohem větší, než jsme se původně domnívali. Podíváme se spolu na to, jaký vliv má zraková vada dítěte na motorický, kognitivní a řečový vývoj, jak ovlivňuje sociální dovednosti. Protože vidění ovlivňuje způsob, jakým se náš mozek učí zpracovávat a interpretovat veškeré informace zvenčí. Přednáška si také dává za cíl představit blíže zrakovou terapii, její možnosti v komplexní péči a mezioborové možnosti spolupráce.
- fyzioterapeutka ve FN Motol, postupně na Klinice RHB a TVL (část pro dospělé), od 2012 na dětské části
- akademický pracovník 2.LF UK při FNM, kde vyučuje fyzioterapeuty, mediky, zahraniční mediky a lékaře v rámci předatestační přípravy
- asistent pro výuku v kurzech Vojtovy reflexní lokomoce, školí koncept DNS v České republice i po světě, vyučuje v uceleném kurzu Diagnostika a terapie skolióz- interdisciplinární přístup
- člen UNIFY a mezinárodní organizace pro léčbu skolióz (SOSORT).
Co mne vždy fascinovalo, fascinuje a bude fascinovat? Vývoj dítěte.
Co je výzva, kterou ráda přijímám? Terapie pacientů se skoliózou.
Ontogeneza neboli vývoj jedince od početí po dospělost má pro klinickou praxi zásadní význam.
Zásluhu o zvýšení povědomí o tom, co přesně ontogeneza je, má bezesporu profesor Václav Vojta, který zpracoval obsáhlé dílo Arnolda Gesella. Gesell formuloval zákonitosti raného vývoje, popsal jednotlivé vývojové milníky, byl velmi progresivní (používal například při pozorování dětí jednosměrné zrcadlo) a Vojta jeho práci obohatil o kineziologický obsah a další souvislosti. Gessel, Vojta, Peiper, Mc Graw patřili mezi vědce, kteří zastávali tzv. Neuromaturační teorii, kde platila idea, že vývoj a vzorce chování se objevují jako výsledek zrání a realizace určité genetické sekvence. Mc Graw svým výzkumem s dvojčaty (1935) poukázala na to, že dvojčata pokud mají rozdílné prostředí, ve kterém se vyvíjejí (odlišnou specifickou stimulaci), mají i rozdílné dovednosti. Nikolai Bernstein a Esther Thelenová přišli s další teorií (Dynamická systémová teorie), která poukazuje na význam procesování všech dějů v mozku. CNS musí zpracovat stovky informací a sám informace organizuje. Na vývoj je nahlíženo jako na dynamický systém, kde spolu interaguje mnoho subsystémů. Poslední teorie, jejímž představitel je Gerald Edelman a zejména pak Mijna Hadders-Algra, je Teorie selekce neurálních skupin (Neuronal Group Selection Theory). Edelman ve své knize o Darwinismu jako první publikoval, že mozek během vývoje vytváří neuronální spoje a procesem selekce vytváří stabilní okruhy řízení. Tuto teorii rozvíjí Hadders-Algra, která se zaměřuje na vývoj motoriky u kojenců ve vztahu k neurologickým poruchám, předkládá standardizovaná vyšetření (IMP, SINDA) a rozvíjí ranou intervenci.
Ontogeneza je obecný neurofyziologický princip, z něhož vychází mnoho terapeutických konceptů. Rozumět tomu, jak se dítě vyvíjí a jaké to má zákonitosti přináší do klinické praxe důležité informace, které dělají terapii jak dítěte, tak dospělého cílenou a efektivní. Přesné popsání vývojových milníků dle Vojty nabízí rámec, jak daný pohybový vzorec u 50% dětí daného věku vypadá. Dle WHO je doporučeno vnímat prezentaci vývojových milníků širším časovým intervalem. Například dosažení lezení mezi 5,2 měsícem /1.percentil/ až 13,5 měsícem věku /99.percentil/ a šíří intervalu respektuje variabilitu motorického chování dítěte. To, co po dítěti chceme, je právě komplexnost a variabilita pohybu a někdy je obtížné posoudit, zda jeho pohybový projev je ještě variabilita nebo už hybnost, kterou jako ideální považovat nemůžeme. Kvalitu pohybového projevu může měnit i mentální kondice dítěte, jeho aktuální pohoda nebo možné přidružené onemocnění. Motorika dítěte se nevyvíjí pouze na základě toho, jak se vyvíjí mozek, ale i vývoj mozku (a jeho architektonika) je ovlivněn zkušeností dítěte (zkouší metodou pokus omyl), tj. aferentními vstupy různých modalit a jejich zpracováním v CNS. A právě naší terapií tj. aferentními vstupy, můžeme díky enormní plasticitě vyvíjejícího se mozku stav dítěte ovlivnit. Vývojová kineziologie dle Vojty nám dává jedinečný základ. Ontogeneza jako taková však musí být vnímána a používána v kontextu dalšího vývoje ve shodě s recentním výzkumem.
As a first degree, Magda graduated in physiotherapy from the University of Physical Education in Wrocław (MSc in Physiotherapy)
Her educational path has taken her further in the direction of Osteopathy, where after 5 years of osteopathic studies at the Academy of Osteopathy, Poland she graduated with the title of Certified Osteopath (D.O) , then completing her education with a two-year specialization programme in the field of paediatrics, graduating with DPO title (Diploma in Paediatric Osteopathy). She has recently qualified to be accepted as a registered osteopath with the General Osteopathic Council in the UK.
She is further expanding her knowledge by studying at the University of Applied Science in Helsinki, Finland (Master’s of Health Care, Osteopathy).
Apart from a daily work at her private practice, the teaching part of professional life focuses on running seminars for osteopaths and physiotherapists in Poland and abroad, specialising in the field of paediatric and visceral osteopathy.
She is also a scientific editor and translator of osteopathic books.
Osteopatie nabízí cenný, doplňkový přístup k pediatrické zdravotní péči s potenciálem širší integrace do běžných pediatrických postupů. Předkládané téma se zaměří na přehled profese osteopatie i na její principy s důrazem na způsob, jakým je lze přizpůsobit jedinečným potřebám kojenců, dětí a dospívajících.
Projdeme druhy stavů a problémů v různých věkových skupinách, které osteopatie může řešit a pro které je indikována, její přínosy i přístupy používané v pediatrické péči.
- dětský ortoped se specializací na léčbu dětí s neurologickým postižením pohybového aparátu
- vědecky se zabývá biomechanikou chůze a vlastnostmi spastického svalu
- přednáší na mezinárodních kongresech a věnuje se pregraduálnímu i postgraduálnímu vzdělávání studentů
- je emeritním prezidentem Evropské společnosti analýzy pohybu dětí a dospělých (ESMAC)
- nabízí odborné online konzultace
Je dětská mozková obrna (DMO) a její důsledky čistě neurologický a ortopedický problém? Co udělá se svalem u dítěte s DMO dlouhodobá inaktivita a jak se inaktivita projeví v ranné dospělosti? Proč je důležité rozumět svalu nejen jako motoru našeho těla, ale i jako aktivnímu metabolickému orgánu, který ovlivňuje naše celkové zdraví. Má přednáška vám nabídne nový pohled na problematiku dětí i dospělých s DMO, vyvrátí některá zažitá dogmata a objasní, proč je časná mobilizace u pacientů s DMO tak důležitá.
- fyzioterapeutka věnující se především kojencům a dětem s neurovývojovými poruchami v Dětském rehabilitačním stacionáři při MNO a přímo v Městské nemocnici Ostrava
- Bobath lektor
- odborný garant České asociace dětských Bobath terapeutů (ČADBT)
Vývojová teorie motorických milníků již byla dávno překonána. Horizontální pohled na motorický vývoj dítěte, senzomotorické učení, teorie neurálních skupin, teorie vývojových oken atd. To vše nám pomáhá pochopit, proč je časná vertikalizace u dětí s neurovývojovými poruchami naprosto nezbytnou součástí jejich terapie. Nejedná se tedy o pouhý názor manželů Bobathových z daleké minulosti. Efektivita časné vertikalizace byla potvrzena mnoha výzkumy, a je tudíž legitimní součástí moderní terapie dle Evidence Based Medicine. Přednáška objasní kritéria a principy vertikalizačního programu. Posluchač se dozví, kdy a za jakých podmínek s tímto programem začít a jaké pomůcky lze využít.
- pracuje v ortopedické ambulanci Orto-poul v Brně a specializuje se na vrozenou vadu dětské nohy pes equinovarus v období sádrování a dlahování
- a pracovišti se snaží o úzkou spolupráci fyzioterapeuta s ortopedem, aby léčba dětí s PEC byla co nejefektivnější
Pes equinovarus congenitus patří mezi nejčastější vrozenou vadu dětské nohy, se kterou se fyzioterapeut v rámci své praxe setkává. V současnosti je nejefektivnější a nejméně invazivní léčbou tzv. Ponsetiho metoda. Úspěch této léčby závisí na specifickém sádrování a dlahování, které jsou pro léčbu PEC nezbytné. Zároveň však představují pro dítě biomechanická omezení, která mohou narušovat kvalitu jeho motorického vývoje. Cílem přednášky je představit možnosti fyzioterapeutické intervence v době sádrování a dlahování, které pozitivně ovlivní kvalitu pohybových vzorů u dětí s PEC.
- fyzioterapeut, zakladatel Fyzio Beskyd s.r.o., Frýdek-Místek
- odborný asistent výuky studentů fyzioterapie OSU a UP v Olomouci
- pracuje s dětmi napříč věkovým spektrem od miminek až po adolescenty
V hodnocení psychomotorického vývoje kojenců se velmi často orientujeme na lezení po čtyřech končetinách v horizontální poloze, a to jak v řadách odborné společnosti: neurologů, pediatrů, rehabilitačních lékařů a fyzioterapeutů, tak i mezi laickou veřejností. V pojetí hodnot kvality vývoje se stává tento milník velmi pozorovaným, očekávaným a chtěným pohybovým vzorem. Častým předpokladem nástupu této lokomoce je dle většiny autorů mezi 8. a 10. měsícem věku dítěte. Dle hierarchických modelů řízení motoriky, které vycházejí v reflexních teorií, je lezení velmi důležitým motorickým programem uložených v „mapách“ CNS jako fylogenetická součást vývoje a tvoří lokomoční návaznost z horizontální polohy směrem do vertikální. Často se objevují názory od různých společností zabývajících se léčbou kojenců, že lezení předchází vertikalizaci a pohybu v poloze vertikální. Dále se setkáváme s tvrzením, že kvadrupedální pohyb v horizontále je zodpovědný za vzájemné „propojování“ hemisfér koncového mozku. V neposlední řadě slýcháváme o nutnosti této lokomoční aktivity jako předpoklad ke zdravému pohybu, jehož absence má zásadní vliv na posturalitu a tendenci k degenerativním procesům a bolestem pohybového aparátu. V klinické praxi terapeuta při pozorování centrálně zdravých dětí vnímáme rozkol mezi často uveřejňovanými „fakty“ a skutečností. Například opakovaně sledujeme ve fyziologickém vývoji kojenců dřívější nástup vertikály a po té pohyb po čtyřech, absenci lezení u některých jinak zcela zdravých dětí, což dokazují i relevantní literární zdroje. Naopak u dětí, kde předpokládáme rozvoj dyspraktické poruchy tedy u dětí s vývojovou koordinační poruchou nebo zpětnými dotazy na dřívější lezení po čtyřech, nezaznamenáváme absenci tohoto vzoru. Při zkoumání novodobé relevantní literatury nenacházíme důkazy v rámci EBM o významu lezení jakožto prevence budoucích funkčních poruch či dokonce strukturálních následků na pohybovém aparátě. Otázkou je, zda-li význam lezení není nadhodnocován. Dle nejnovějších poznatků neurověd je lezení přechodová lokomoční fáze (podobně jako otáčení, pivotování, plazení atd.), která umožňuje pohyb prostorem o širší bázi opory a dosáhnout tak kojenci zamýšleného cíle. Formace neurálních drah, jejich uspořádání a funkce včetně funkce interakce se zevním okolím vede lidský druh Homo sapiens k bipedální lokomoci a všechny nižší pohybové vzory jsou tudíž pouze přechodnými fázemi. Záleží zejména na zevních faktorech, které pohybové vzory vzniknou a jsou preferovány. Průkaznost CPG´s, jejich funkce, etážová úroveň řízení a novější teorie řízení zejména Edelmanova teorie selekce neuronálních skupin a dynamické teorie nám umožňují pochopit pravou podstatu a význam lezení. Lezení jako zásadní milník v PMV byl již americkou asociací dětských lékařů vyškrtnut. Závěrem, není důležitý pohybový vzor, ale jeho obsah, variabilita, adaptace ve vztahu k zevnímu prostředí a jeho účelné užití.
- fyzioterapeut, zakladatel Fyzio Beskyd s.r.o., Frýdek-Místek
- odborný asistent výuky studentů fyzioterapie OSU a UP v Olomouci
- pracuje s dětmi napříč věkovým spektrem od miminek až po adolescenty
S tradičním pohledem na psychomotorický vývoj se často setkáváme na plakátek či obrázcích při vstupu do ambulance dětského fyzioterapeuta či pediatra. Zpravidla se jedná o různé formy vyobrazení posturální aktivity v určitém termínu vycházející z Gesellovy škály. Arnold Gesell byl americkým psycholog a pediatr, který popsal z dosavadních poznatků o vývoji CNS zákonitosti vývoje od novorozeneckého po batolecí věk. Zavedl pojem „motorický milník“, který je dodnes velmi používaný. Kromě těchto etap motorického vývoje popsal i další principy jako např. princip funkční asymetrie a zejména pak schopnost adaptivního chování kojence. Autor však vychází z principů neuromaturalistických tedy reflexních a hierarchických teorií, na čemž stavěl diagnostiku a terapii i prof. Vojta. Tyto modely nám však dostatečně nevysvětlují variabilitu motorického projevu, nedodržování sledu motorických aktivit, absenci některých vzorů, možnost motorického učení a adaptace na nově vzniklé podmínky. Pro pochopení a tedy i relevantnímu hodnocení vývoje je více než vhodné přehodnotit dosavadní (resp. historické) teze a opřít se o fakta a teorie nejmodernějších neurověd, které nám dávají odpovědi na dynamiku a nerovnoměrnost ve vývoji. S ohledem na obsah psycho-senzo-motorického vývoje je upíraní pozornosti na posturální nastavení segmentů nedostatečné. Pouze postura nám nepodává informace o kvalitě řízení CNS, tedy o pohybu a jeho proměnách. Již v novorozeneckém období sledujeme velmi široký repertoár pohybových možností s obsahem rotací trupu, zevních rotací v klíčových kloubech, izolovaných pohybech na prstech a prstcích jako součást general movements. Tento primární pohybový repertoár je dán nadbytečností neuronálních spojů, které poskytují základ budoucího zralého pohybového chování. Chudý repertoár a stereotypní pohybové chování jsou významnými prediktory motorických poruch. Aferentní informace z neustále stejně opakujících se pohybových sekvencí poskytuje senzorickou zpětnou vazbu pouze těchto pohybů, což nevytváří možnost tvorby širokého spektra pohybů. Pohybová variabilita a komplexita dává předpoklad pro rozvoj široké škály pohybových možností a schopností v závislosti na interakci se zevními podmínkami. Proto také vidíme po 4. resp. 5. měsíci vývoje značné odlišnosti mezi kojenci. Hnací silou motoriky je určitá mentální úroveň jedince a touha senzoricky poznávat okolí. Děti, které tráví delší dobu v supinační poloze se naučí primárně otáčet na břicho, děti trávicí delší dobu v pronační poloze se naučí jako první pohybový vzor pivotovat či plazit. V závislosti na zevních podmínkách, biomechanickém omezení (třmeny, oblečení, podlahy), přístup rodičů a okolí, trénink dané pohybové sekvence apod. jsou velmi důležitými faktory, které budou formovat pohybové chování a dovednosti jedince. Toto nám velmi dobře vysvětlují Systémová a Dynamická teorie, jež hlavní představitelé jsou Nicolai Bernstein a Ester Thelenová. Proces „sebeorganizace“ – tedy kolektivní chování (interakce) jednotlivých subsystémů bez nadřazené kontroly. Výsledkem je pohyb co nejekonomičtější v závislosti na zevních podmínkách. Proto vidíme, že některé děti plazí, některé neplazí, některé lezou, jiné nikoli, některé se dříve staví a některé se dříve posadí než leze či stojí. Zprvu je nová pohybová dovednost velmi neuspořádaná s různým počtem variant a posléze se neustálým opakováním stává stabilních komplexním vzorem, který je obtížně změnitelný. Tato variabilita – zkoušení různých motorických vzorů dává jedinci možnost adaptace na změněné zevní podmínky (proces sekundární motorické variability – Edelman) a vytvářet jiné pohybové možnosti v závislosti na aferentní informaci. Toto pohybové chování označujeme za zralý pohybový vzorec. Cílem primární formace CNS dané evolucí je bipedie. Možnosti pohybů, jejich posloupnost či absence mohou být velmi variabilní. Kvalita pohybového chování není v dosahování milníků, ale ve variabilitě a komplexitě pohybového projevu, ve schopnosti adekvátního zpracovávání senzorických vstupů, což se projevuje rovněž na adaptaci pohybového záměru (v lokomoci, v přechodových fázích pohybu, úchopu apod.) vůči zevním podmínkám.
- vedoucí lékař pro dětskou ortopedii ve Fakultní nemocnici Brno
- zabývá se zejména problematikou korekcí vrozených a získaných deformit pohybového aparátu u dětí a mladistvých, prodlužováním dolních končetin a sportovní traumatologií, zejména kolenního kloubu
Rozdílná délka končetin je součástí vrozených vad, ale může vzniknout i sekundárně, např. po úraze, infekci nebo léčbě malignity. Korekce rozdílu může být realizována buď zkrácením delší, nebo prodloužením kratší končetiny. Samotná prolongace, zejména u kongenitálních zkratků je jednou z nejobtížnějších disciplín ortopedie. Moderní postupy a technický pokrok umožnily snížit, tradičně vysoké procento komplikací, a výrazně zlepšili kvalitu života dětí podstupujících léčbu.
-poslankyně Parlamentu České republiky
-členka Zdravotnického výboru
-členka Podvýboru pro sport
-fyzioterapeutka
Michaela Šebelová je původní profesí fyzioterapeutka, od roku 2021 je poslankyní Parlamentu ČR a členkou Zdravotnického výboru a členkou Podvýboru pro sport Poslanecké sněmovny. V komunální politice se v Kunčicích pod Ondřejníkem pohybuje od roku 2010. Pracovala jako místostarostka a poté starostka této malebné podhorské obce na Frýdecko-Místecku.
Původní profesi fyzioterapeutky v omezeném rozsahu donedávna vykonávala. Specializuje se na bolesti páteře. Podle paní Šebelové mají obě práce – politika i fyzioterapie – mnoho společného. Pracujete pro lidi, ale bez jejich spolupráce a aktivního zapojení nemáte výsledky.
Ve své práci poslankyně se zaměřuje na to, aby se z podpory pohybu a zdravého životního stylu obecně stala jedna z hlavních celospolečenských, vzdělávacích a politických priorit.
Snaží se také podporovat fyzioterapeuty a fyzioterapii obecně. V letošním roce například zaštítila návrh na udělení Medaile za zásluhy in memoriam Prezidentem republiky pro paní Ludmilu Mojžíšovou.
Pokud máte zájem stát se na konferenci Dítě v pohybu naším partnerem, neváhejte nás kontaktovat a my Vám rádi poskytneme více informací o možnostech spolupráce.
Rádi bychom Vás pozvali na náš společenský večer, který proběhne 3.10. 2024 od 19:30 v konferenčních sálech hotelu Freud.
(Nejen) večerem vás bude doprovázet, stejně jako loni, skvělý moderátor a DJ Honza Witek, který se postará o to, abyste se po celý večer dobře bavili. Připravili jsme pro vás také bohatý raut a tombolu.
Užijte si příležitost potkat se s kolegy z oboru, vyměňte si zkušenosti a navažte nové spolupráce.
Přijďte se s námi dobře pobavit, přiťuknout si výborným vínem, zatancovat si a potkat se s kolegy.
Těšíme se na Vaši účast!
Možnosti ubytování během konference se nabízí hned několik. Tyto hotely vám jako účastníkovi konference poskytnou také zvýhodněnou cenu na ubytování. Tu obdržíte po zakoupení vstupenky emailem.
Jedná se o tyto hotely:
Všechna tato ubytování jsou 5 minut autem od hotelu Freud a budou se na Vás těšit.
Co o 1. ročníku konference Dítě v pohybu říkají její účastníci:
Organizátor akce:
Mgr. Veronika Kristková
IČO: 67358551
DIČ CZ7956295215
Sídlo: Jubilejní 611/10, 741 01 Nový Jičín
Pokud máte jakékoliv dotazy ke konferenci Dítě v pohybu, prosím kontaktujte nás na emailu: ditevpohybu@gmail.com